Helsingin Sanomat: major feature & whole album streaming

Leonard Cohen's previous album (January 2012)
Post Reply
User avatar
jarkko
Site Admin
Posts: 7302
Joined: Thu Jun 27, 2002 1:01 am
Location: Espoo, Finland
Contact:

Helsingin Sanomat: major feature & whole album streaming

Post by jarkko »

Helsingin Sanomat, the biggest daily newspaper in Finland, printed this major feature on Sunday January 22.
Pirkko Kotirinta was one of those lucky journalists who were invitited to London, to interview Leonard and to listen to the new album.
Helsingin Sanomat will stream the whole album from 11 am GMT/UTC on Monday 23rd until Friday.
I will post the link here when the service is available.
Scroll down for English translation.

Image

Image
Cohen, PALVELUKSESSANNE

Pirkko Kotirinta,
HELSINGIN SANOMAT
Leonard Cohen, 77, julkaisee uuden studioalbumin kahdeksan vuoden tauon jälkeen, kirjoittaa päivittäin ja kaavailee uutta kiertuetta. Tupakoinnin lopettaminen on syventänyt laulajan ääntä entisestään, vaikka hän vitsailee pelänneensä, että se nousee sopraanoksi. Cohen esitteli Old Ideas -albumiaan Lontoossa. Helsingin Sanomat oli paikalla ainoana suomalaisviestimenä.

Lontoo. Lavalla seisoo hiukan hauraan oloinen 77-vuotias herra, jonka silmissä on pilkettä ja karisma täyttää vaivatta ison tilan.

Leonard Cohen, melankolian apostoli ja rakkauksistaan sekä vuosikymmenten mittaisesta masennuksestaan suurta taidetta jalostanut kirjailija-muusikko ottaa yleisönsä, taas kerran.

Paikkana on luksushotellin teatteri Lontoon hienostokaupunginosassa Mayfairissä ja yleisönä valikoitu joukko suurten eurooppalaisten viestimien edustajia, Suomesta ainoana Helsingin Sanomat.

Cohen vastailee ensin juontajaksi hommatun brittirokkari Jarvis Cockerin kysymyksiin. Sitten on meidän vuoromme. Mutta alkajaisiksi kuunnellaan tammikuun lopussa ilmestyvä albumi Old Ideas.

"Käännyn istumaan selin, niin teidän ei tarvitse varjella ilmeitänne", Cohen ilmoittaa ja istuu etupenkkiin. Herrasmiesmäinen ele on turha, sillä toimittajajoukon ilmeet ovat hartaan keskittyneitä.

Itse tiedän saman tien, että Amen, Darkness ja Different Sides nousevat kaikkien aikojen Cohen-suosikkieni joukkoon.

Crazy to Love You -laulun kohdalla penkeissä tosin myös hiukan kiemurrellaan, sillä siinä "laulutaidottomaksi" itseään usein luonnehtinut Cohen vaihtaa puhelaulunsa laululauluksi.

Myöhemmin Cohen valistaa, että hänen poikansa Adam on perheessä se, joka pysyy oikeassa äänessä. Kitaransoittotaidostaankin hän vitsailee ja syyllistää toimittajia, erityisesti brittijournalisteja: "He ovat väittäneet, että tunnen vain kolme sointua. Mutta tunnen viisi!"

"On käytettävä niitä keinoja, jotka osaa", Cohen analysoi. "En ole koskaan tuntenut seisovani buffet-pöydässä, jossa on valtavasti vaihtoehtoja. Olen vain raapinut siitä yhdestä ja samasta tynnyristä uudelleen ja uudelleen."

Ja tämähän riittää, sillä omaa erikoista tietään vaeltanut Cohen on se viini, joka vain paranee vanhetessaan; legenda, jonka tahdissa me olemme hakeneet lohtua pettymyksiin kymmeniä vuosia; synkistelijä, jonka säkeet saattavat olla vaikeatulkintaisia, mutta ääni pakottaa uskomaan aivan kaiken.

Tuo kuuluisa laulusaundi on pudonnut levy levyltä alaspäin ja tällä uusimmalla ollaan todella kellarissa. Ääni on niin matala, että se uhmaa jo fysiologian lainalaisuuksia.

Eräs brittitoimittaja luonnehti sitä 'seismiseksi häiriöksi'.

"Näin tapahtuu, vastoin yleistä käsitystä, kun luopuu tupakasta", Cohen taustoittaa. "Kuvittelin, että tupakoinnin lopettaminen tuhoaisi koko asemani, kun ääneni nousee sopraanoksi. Mutta ei se onneksi mennyt siihen suuntaan."

Tupakkalakko ei ole ikuiseksi suunniteltu. Cohen kertoo luvanneensa itselleen, että voi sauhutella taas kahdeksankymppisenä. Silloin hän saattaa jälleen olla tien päälläkin uusine lauluineen.

"Odotan sitä", Cohen sanoo. Uusien laulujen sovituksia on tarkoitus pian testata bändin kanssa, mutta mitään sopimuksia kiertueesta ei vielä ole, hän kertoo.

Old Ideas on Leonard Cohenin kahdestoista studioalbumi. Nimi viittaa vanhoihin ideoihin, ajatuksiin tai käsityksiin, miten vain.

Ajatuksista vanhimmat ovat hyvinkin vanhoja, jopa noin 2640 vuoden ikäisiä, Cohen laskee pilke silmässään ja viitannee vanhatestamentillis-mytologisiin ulottuvuuksiin. Niistä hän on ammentanut esikoiskirjastaan, runoteoksesta Let Us Compare Mythologies (1956) lähtien.

Mytologioiden, uskontojen ja elämän mysteerin selvittämiseen Cohen on omistanut vuosikymmenensä, tai ainakin sen ajan, mitä naisilta on liiennyt.

"Alun alkaenhan kirjoittaminen oli tapa ansaita suotuisat lähtöasetelmat naisten suhteen, ettei tarvitsisi aloittaa aivan nollapisteestä", naistenmies kertoo. "Nyt tällä ei ole oikeastaan merkitystä, suuntaan tai toiseen."

Runoudella on Cohenille erittäin suuri merkitys edelleen, ja vanhat suosikit William Butler Yeats (1865–1939) ja Federico García Lorca (1898–1936) ovat pitäneet pintansa. "Kumpikin puhui minulle suoraan niin, että ymmärsin."

Esimerkiksi Shakespearen "riveihin tunkeutuminen" teetti paljon enemmän töitä, kuvailee Cohen.

Mayfairin teatterissa joku kysyy, millaisen neuvon Cohen antaisi nyt nuorelle itselleen.

Cohen vastaa kertomalla kanadalaisesta runoilijasta Irving Laytonista (1912–2006).

"Uskouduin hänelle ja kerroin syvimmistä pyrkimyksistäni. 'Leonard, oletko varma, että teet nyt väärin' oli Laytonin vastaus. Sen neuvon antaisin nuorelle kirjailijalle."

Joku kysyy, uskooko Cohen kohtaloon.

"Voin yrittää vastata tähän jotakin silkasta kohteliaisuudesta, mutta oikeastaan minulla ei ole enää syviä vakaumuksia mistään", monen uskonnon puoleen elämänsä aikana kääntynyt Cohen sanoo. "En tiedä, miksi näin on, mutten tunnu enää oikein pääsevän minkään ajatuksen taakse. Ehkä elämän vanhin idea onkin vain se, ettei ole muuta tärkeää kuin jatkaa eteenpäin, to carry on."

Cohen sanoo yrittävänsä työskennellä päivittäin. Kirjoittamiseen tarvitaan "jonkinlaista armoa" ja "valaistumisen tilaa". Tämän syvemmälle Cohen ei halua luovuutensa lähteeseen sukeltaa.

"Se on todella mystistä ja jopa vaarallista seutua. Jos kaivaudut liian syvään, päädyt ehkä jonkinlaiseen halvaantumiseen. Ja sitähän emme halua. Tämä on tarpeeksi rankkaa jo näin."

Cohenin masennusta kukaan ei ota täällä puheeksi, mutta Cohen on kertonut sen hellittäneen. Oleskelu zen-buddhalaisessa luostarissa Mount Baldyssa Kaliforniassa 1990-luvun lopulla vaikutti osaltaan, ja Cohen uskoo myös lukemiinsa tutkimuksiin siitä, että iän myötä aivokemia muuttuu.

Cohen on auttanut aivokemiaansa itsekin jättämällä alkoholin ja muut päihteet vähemmälle.

Cohen kirjaa uutterasti ideoitaan muistikirjoihinsa, joita on myös levyn kuvituksena, piirrosten ohella. Hän pelkää muistikirjojensa hukkaamista.

"Olen hukannutkin monia. Niissä hukatuissa oli mestariteoksia."

Itseironisen humoristin rooli istuu mystikko-Cohenille kuin räätälintyönä tehty puku ja hän nauttii silminnähden ihailevan yleisönsä lämpimistä reaktioista.

Menestys tarkoittaa selviytymistä, luonnehti Cohen vuonna 1974 Tony Palmerin dokumentissa Bird On A Wire. Tätä mieltä hän on edelleen, ja syystä. Vuosien 2008 ja 2010 kiertueet ovat olleet todellisia megamenestyksiä ja niiden vaikutus "virvoittava".

Edellisistä keikoista oli ehtinyt kulua 15 vuotta.

Kiertuetta edelsi ristiriitaisen vastaanoton saanut Dear Heather -albumi (2004) ja tien päälle ajoivat myös rempallaan olevat raha-asiat.

Cohenin raha-asioiden hoitaja Kelley Lynch kavalsi työnantajaltaan miljoonia sillä välin, kun tämä kirkasti päätään Mount Baldyn luostarissa. Anthony Reynoldsin kirjoittamassa elämäkerrassa Leonard Cohen (2010) kerrotaan Cohenin käsitelleen tilanteen zen-henkisen tyynesti.

New Yorkista Lontooseen lentänyt levy-yhtiön toimitusjohtaja Mike Smith päättää Cohen-illan virallisen osuuden.

Cohen jää kuitenkin vielä kiltisti hoitamaan lehdistösuhteilleen sen viime silauksen. Jonotamme nimikirjoituksia ja otatamme kaverikuvia kunnon fanien lailla.

Juttelen hetken Darkness-laulusta Cohenin kanssa ja mainitsen Suomen. Hän lähettää oitis terveiset kotisivustonsa ylläpitäjälle Jarkko Arjatsalolle.

Darknessia Cohen kertoo tehneensä useita vuosia, muttei avaa laulua sen tarkemmin.

"Teille suomalaisillehan tätä laulua ei tarvitse selittää", Cohen sanoo ja hymyilee.

Old Ideas (Columbia/Sony) ilmestyy 31. tammikuuta. Levy on kuultavissa ennakkoon ma 23. 1. alkaen klo 13 perjantaihin asti osoitteessa Nyt.fi
Albumi soi myös Radio Helsingin viikon valiolevynä.
Image
Photo by Joel Saget, AFP. Paris on Jan 16, 2012

LEONARD COHEN AT YOUR SERVICE
Pirkko Kotiranta
HELSINGIN SANOMAT

Leonard Cohen, 77, will release a new studio album after a break of eight years, writes on a daily basis, and is planning a new tour. Quitting smoking has deepened singer's voice even further, although he jokes having had a fear that it will rise up to soprano. Cohen presented his Old Ideas album in London. Helsingin Sanomat was present as the only Finnish media.

In London. On the stage is standing a bit fragile looking, 77-year-old gentleman, with a twinkle in the eyes, whose charisma easily fills the big space. .

Leonard Cohen, the Apostle of Melancholy, the writer-musician who cultivated his decades-long depression and love affairs into big art, takes his audience, once again.

The venue is the theatre at a luxury hotel in Mayfair, the elite district of London, and the audience is a selected group of representatives from major European media; with only Helsingin Sanomat from Finland.

Cohen answers first the question of the British rocker Jarvis Cocker, who has been invited to emcee the session. Then it's our turn. But before that, we listen to the new album Old Ideas that is to be released at the end of January.

"I turn to sit with my back towards you, so that you do not need to protect your expressions, Cohen says, and sits down in the front row. This gesture of a gentleman is pointless because the faces of the journalists are full of committed concentration.

I myself know right away that Amen, Darkness and Different Sides will be rising up to my all-time favorite Cohen’s songs.

During the song Crazy to Love You there is some uneasiness in the audience, because Cohen - who often has described himself a unskilled singer – changes from reciting-singing to singing-singing.

Later Cohen informs us that his son Adam is the one in the family who is able to keep the right key. Even about his guitar playing skills he is joking, victimizing especially British journalists: "They have argued that I know only three chords. But I know five!"

"One has to use the means you are familiar with, "Cohen analyzes. "I have never been standing at a buffet table with a huge number of choices. I only have scratched from the same and only barrel over and over again."

And this is indeed enough, because Cohen, who has walked his own distinctive ways, is the wine that only improves with age, a legend, with whom we have searched for comfort in our disappointments for decades; the gloomy artist whose verses may be difficult to interpret, but whose voice forces us to believe in absolutely everything.

That famous singing voice has got lower and lower with every album, and this latest is really in the basement. The sound is so low that it already defies the laws of physiology..

A British reporter described it as "seismic disturbance".

"This is the case, contrary to popular belief, if one abandons the tobacco," Cohen explains. "I thought that stopping smoking would destroy my whole status, with my voice rising up to soprano. But fortunately, it did not go in that direction."

The tobacco strike is not planned to last for ever. Cohen has promised himself that he can resume smoking when he gets 80. At that time he might also be back on the road with his new songs.

"I look forward to it," Cohen says. Arrangements of the new songs will be tested soon with the band, but there are no contracts for a new tour yet.

Old Ideas is Leonard Cohen's twelfth studio album. The name refers to old ideas, thoughts or beliefs, whatever.

The oldest of the ideas are really old, up to about 2640 years, Cohen calculates with a twinkle in his eye, and seems to refer to dimensions of the Old Testament and mythologies. He has drawn on those sources since his debut book of poetry, Let Us Compare Mythologies (1956).

Cohen has devoted his decades to solve the mysteries of mythologies, religions, and life, or at least the time he has not spent with women.

"From the beginning, writing was a way to gain popularity among women, without any need to start completely from zero," the ladies’ man tells us. "Nowadays this does not really matter, one way or another."

Poetry still plays a very important role for Cohen, and his old favorites, William Butler Yeats (1865-1939) and Federico García Lorca (1898-1936) have maintained their position. "Both spoke to me directly so that I understood."

For example, getting to understand Shakespeare took much more time, says Cohen.

At the Mayfair Theatre, someone asks what kind of advice Cohen would now give to the young himself..

Cohen answers with a story about the Canadian poet Irving Layton (1912-2006).

"I confided to him and told him about my deepest aspirations". “Leonard, are you sure that you are now doing it in a wrong way", was Layton’s answer. This is the advice I would now give a young writer."

Someone asks if Cohen believes in fate.

"I can try to answer this one purely out of courtesy, but really, I no longer have any deep convictions about anything", says Cohen, who has turned to many religions during his life. "I do not know why this is so, but I do not feel anymore to have access to any idea. Perhaps the oldest idea in the life is just the fact that there is nothing more important than to carry on "

Cohen says that he tries to work on a daily basis. For writing he needs "some kind of grace" and "state of enlightenment." Cohen does not want to dive any deeper into the source of his creativity.

"It's really mysterious and even dangerous region. If you dig too deep, you may end up in some sort of paralysis. And that's what we don’t want. This is already hard enough."

Nobody here mentions Cohen’s depression, but he has said that it has loosened its grip. Staying in the Zen Buddhist monastery on Mount Baldy in California in the late 1990s helped, and Cohen also believes in studies he has read that the brain chemistry changes with age

Cohen has helped his brain chemistry himself by leaving alcohol and other drugs.

Cohen books diligently in note books his ideas along drawings, which are also used to illustrate the album. He's afraid of loosing his note books.

"I have lost many. Many of those were full of masterpieces."

The role of self-ironic humorist fits the Mystic-Cohen as well as a tailor-made suit, and he apparently enjoys the warm reactions of the admiring audience.

Success means survival, defined Cohen in 1974 in Tony Palmer's documentary Bird On A Wire. This is how he still thinks, and rightly so. The tours between 2008 and 2010 were real mega-successes, and their impact "refreshing".

No less than 15 years had passed since his previous tours.

His tour was preceded by Dear Heather (2004), an album received with mixed reactions, and also the mess in his financial affairs forced him back to the road.

Cohen's manager Kelley Lynch betrayed millions from his employer while he brightened his head in the monastery of Mount Baldy. According to Anthony Reynolds, author of a biography of Leonard Cohen (2010), Cohen handled the situation calmly in the Zen spirit.

Mike Smith, CEO of the record company, who flew to London from New York, closes the official part of the Cohen evening.

Cohen, however, still stays with us, to give his press relations the final touch. We stand in a queue to get autographs and have our pal photos taken, just like the good fans do.

I am talking for a while with Cohen about the song Darkness and mention Finland. He right away sends his greetings to Jarkko Arjatsalo, the administrator of his website.

He tells that he worked on Darkness for many years, but does not explain the song any further.

"This song does not need to be explained to you Finns," Cohen says, and smiles.

Old Ideas (Columbia / Sony) will be released on January 31. The album will be streaming in advance from 1 pm (local time) on Monday January 23 until Friday at http://www.nyt.fi

The album is also played during the week on Radio Helsinki as the Album of Excellence

A rough translation by Jarkko Arjatsalo
1988, 1993: Helsinki||2008: Manchester|Oslo|London O2|Berlin|Helsinki|London RAH|| 2009: New York Beacon|Berlin|Venice|Barcelona|Las Vegas|San José||2010: Salzburg|Helsinki|Gent|Bratislava|Las Vegas|| 2012: Gent|Helsinki|Verona|| 2013: New York|Pula|Oslo|||
John Etherington
Posts: 2605
Joined: Sat Sep 18, 2004 10:17 pm

Re: Helsingin Sanomat: major feature & whole album streaming

Post by John Etherington »

Hi Jarkko,

Thanks for the article. I won't be listening to the streaming though, as for me it takes away the pleasure of buying the album on the release date.

All best wishes, John E
User avatar
rpan
Posts: 184
Joined: Wed Sep 23, 2009 10:52 pm
Location: Dublin, Ireland

Re: Helsingin Sanomat: major feature & whole album streaming

Post by rpan »

KCRW are also streaming it http://www.kcrw.com/music/programs/ap/a ... hen_old_id - seems like all sorts of public radio will be doing so.
"We were broken then, but now we're borderline"
---------------------------------------------------------------------
2009: Dublin - Lisbon - Barcelona - San Jose
2010: Sligo - Florence - Marseille - Lille - Las Vegas
2012: Wembley - Kilmainham - Paris - Montreal
2013: London O2 - Lucca - Dublin
User avatar
jarkko
Site Admin
Posts: 7302
Joined: Thu Jun 27, 2002 1:01 am
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: Helsingin Sanomat: major feature & whole album streaming

Post by jarkko »

And the URL to the stream here in Finland is http://nyt.fi/20120123-ennakkokuuntelu- ... old-ideas/
1988, 1993: Helsinki||2008: Manchester|Oslo|London O2|Berlin|Helsinki|London RAH|| 2009: New York Beacon|Berlin|Venice|Barcelona|Las Vegas|San José||2010: Salzburg|Helsinki|Gent|Bratislava|Las Vegas|| 2012: Gent|Helsinki|Verona|| 2013: New York|Pula|Oslo|||
User avatar
Stamatina
Posts: 581
Joined: Fri May 22, 2009 6:27 pm
Location: Athens, Greece
Contact:

Re: Helsingin Sanomat: major feature & whole album streaming

Post by Stamatina »

Oh, it's so good..
"Oh chosen love, Oh frozen love
Oh tangle of matter and ghost
Oh darling of angels, demons and saints
And the whole broken-hearted host
Gentle this soul..."
holydove
Posts: 1579
Joined: Sat Jul 25, 2009 5:38 pm
Location: Connecticut

Re: Helsingin Sanomat: major feature & whole album streaming

Post by holydove »

Oh yes - the Divine Voice from the Great Abyss of Beginningless Time - it is speaking to us again - hallelujah!!

Thank you for posting the link, Jarkko! (The sound kept pausing & starting again, which was disturbing, but it was a joy to hear, nonetheless!) Can't wait to have the CD & listen again & again &. . .
Jari
Posts: 37
Joined: Thu Apr 22, 2010 8:01 pm

Re: Helsingin Sanomat: major feature & whole album streaming

Post by Jari »

Thanks for this, Jarkko. I found out about that too late to buy the paper, so this is great :)
Post Reply

Return to “OLD IDEAS”